2016 – en tillbakablick

Vi tänkte försöka oss på att summera vårt år 2016 när det kommer till resande. Egentligen har vårt stora fokus hela tiden legat på slutet av året men visst har vi ändå hunnit med en del.

Årets första resa gick till Säfsen i februari för familjens första skidresa tillsammans. Det var en riktig höjdare och något som vi definitivt kommer att satsa på igen. En riktigt aktiv weekend med rosiga kinder och roliga dagar tillsammans.

En underbar långweekend i Säfsen med mycket snö gav hela familjen energi i vintermörkret.

I mars åkte jag och Jesper på vår årliga weekend utan barn. Den här gången blev det en tripp till cykelstaden Amsterdam. Vi hade nog önskat oss ett Amsterdam fyllt med tulpaner men riktigt så var det inte och kanske är mars i tidigaste laget för en optimal weekend? Eftersom Jesper var sjuk under hela resan så fick vi upptäcka staden i ett långsamt tempo. Vi strövade längs med kanalerna, åt god mat och strosade mestadels omkring. Amsterdam är relativt lätt att hinna se på en långweekend.

Årets barnfria weekend gick till cykelstaden Amsterdam.

På midsommar åkte vi ner till Tranemo, mitt barndomshem, och fick vi uppleva en utav de varmaste midsomrarna någonsin med firande i stugan. Vi njöt av varma bad, skönt häng med familjen och även ett besök på Liseberg.

Midsommar firades vid stugan med högsommarvärme.

Enligt vår mening så upplevs sommaren bäst i Sverige. Vi fortsatte med fler lata dagar i stugan med familj och vänner. Vi åkte dressin i de västgötska skogarna och besökte Navet i Borås. En helg åkte vi ut till vänner på Tynningö i Stockholms skärgård för den årliga Tynningötriaden. Stockholms skärgård är verkligen fantastiskt på sommaren och bör upplevas. På min lista att uppleva finns att sova i tält med barnen och att luffa i Stockholms skärgård. Vi slog två flugor i en smäll, köpte ett tält och tog oss ut till Gällnö för två dagars tältande. Det var en riktig hit och återigen mycket kvalitetstid tillsammans. Vi grillade, badade och bara njöt.

Tält + Stockholms skärgård = Succé
Vi åkte dressin i de västgötska skogarna.

I slutet på semestern blev det en norrlandstripp med hotellnatt i Sundsvall, klättring upp på Skuleberget på Högakusten, blåbärsplockning i de norrländska skogarna och några sista dagar på sandstrand utanför Umeå.

Sandstranden utanför Umeå bjöd på lek i augusti.
Uppe på Skuleberget, Höga kusten hade vi imponerande utsikt.

I september tog vi oss ut till Siggesta gård, som är ett perfekt utflyktsmål i Stockholm. Vi lirade fotbollsgolf, äventyrsgolf och klängde i äventyrsbanor. Resterande del av hösten spenderades mestadels med förberedelser av vår långresa och att bara vara hemma. Det kom massor av snö så att vi fick bygga snöhyddor och åka pulka innan avresa.

En dagsutflykt till Siggesta gård.

I december fick vi äntligen åka på resan som vi längtat efter och planerat i ett och ett halvt år. Vi började med Singapore, fortsatte med Legoland i Malaysia, flög till Ho Chi Minh, spenderade lata dagar på Mekongfloden, hade strandhäng på Phu Quoc, mer stadsliv i Ho Chi Minh och avslutade året i Kuala Lumpur. Vi kan konstatera att barnen älskar att resa och det bästa med att resa är så klart all tid som vi får tillsammans som familj och allt som vi tillsammans får uppleva!

Strandhäng på Phu Quoc.
Underbar solnedgång över Mekongfloden.